Dwie godziny dla rodziny
Fundacja Humanites była inicjatorem ogólnopolskiej akcji związanej z Międzynarodowym Dniem Rodziny. Dwie godziny dla rodziny to kampania zachęcająca pracodawców do skrócenia o 2 godziny jednego dnia pracy, dzięki czemu pracownicy dodatkowy czas będą mogli poświęcić najbliższym. Akcja ma na celu wsparcie zatrudnionych w integrowaniu życia rodzinnego i zawodowego oraz zachęceniu do międzypokoleniowej rozmowy.
Według przeprowadzonych badań pond 50%pracowników ocenia środowisko swojego miejsca pracy jako niesprzyjające integracji życia zawodowego i prywatnego. Jednocześnie CBOS podaje, że Polacy pod koniec 2015 r. deklarowali, że największym źródłem satysfakcji dla 92% respondentów są dzieci. Kolejne dane pokazują, że pracownik zadowolony z życia rodzinnego pracuje o 20% wydajniej, zaś jego absencja w pracy jest niższa o 40%.
Popularność kampanii stale wzrasta. Do akcji włączyło się w tym roku ponad 500 firm, organizacji oraz jednostek samorządowych, które umożliwiły swoim pracownikom skrócenie czasu pracy o 2 godziny w piątek 14 maja lub poniedziałek 16 maja. W tym roku Międzynarodowy Dzień Rodziny (15 maja) przypadał w sobotę, stąd rozbicie akcji na dwa dni.
Statystyczny Polak pracuje aż 1929 godzin rocznie, co stawia nas na 3 miejscu wśród badanych narodów. Symboliczny gest pracodawców to zrozumienie faktu, że poza pracą każdy pełni ważne role społeczne: rodzica, dziadka, córki czy syna. Zaakceptowanie zależności między zaangażowaniem i wydajnością w miejscu pracy, a poczuciem szczęścia i spełnienia w życiu prywatnym i społecznym spotyka się z coraz większym zrozumieniem pracodawców.